El dilluns disset de desembre del mil nou-cents
setanta-nou, en Josep Ubach i jo fèiem tard per agafar el tren que ens havia de
dur a Barcelona des de l’estació de Ripoll que emergia entre les boires de les
sis del matí com un mal presagi entre la pluja persistent que no havia parat de
caure, impassible, al llarg de tot el cap de setmana. L’estació de Ripoll a
l’hivern i amb pluja abans de clarejar, era indistingible dels paisatges de la
Romania transsilvana que en Christopher Lee
s’entossudia a fer-nos veure, pel·lícula rere pel·lícula, les tardes de diumenge
al cinema Condal de Ripoll entre la
cridòria de la mainada alterada pels vampirs de pa sucat amb oli i el constant
soroll de fons de la trencadissa de les clofes de pipes i cacauets.
Els que, com jo, veníem de l’altra banda del
riu, evitàvem arribar a l’Arquet i fèiem drecera pel pont del tren que
arrancava allà on finava el Passeig Regull, allà mateix del pas a nivell de la Nacional 152 i del túnel que menava a
Campdevànol, Puigcerdà, La Tour de Carol i a la França indòmita prop d’Andorra.
El pas a peu pel pont, que ja era perillós de per si, ho era més de fosc, amb
presses i carregat de maletes. Al llarg dels anys, al pont, s’hi anaven
succeint atropellaments fatals que sempre acabaven amb cossos desmembrats
agonitzant sobre els rails que l’efecte Coriolis gastava de manera desigual,
tan aliens a la vida i a la mort com nosaltres de joves érem.
El pont ens deixava al darrera de l’ambulatori, al
punt on la via de Puigcerdà es ramificava en diferents vies de servei creant un
camp ras similar al caos primordial que precedia l’estació en perpetu estat de
desballestament. A les fosques, l’embolic de vies, matolls, ferralla de la
RENFE i la merda humana que els combois sorollosos buidaven sense pietat directament
a la via barrejada amb pixums i vòmits ressecs conformava un territori estrany
i dantesc per on caminar-hi carregat de maletes i queviures per la setmana era,
si més no, complicat.
Els llums de sodi groc carabassa creaven una
falsa nit i lluïen somorts enmig de les boires com enemics adormits i l’ambient
tenia un to anguniós i depriment que es magnificava quan arribàvem corrents a
l’interior de l’estació per comprar el bitllet a corre-cuit perquè,
curiosament, encara que el tren sempre anava amb retard, els bitllets sempre es
venien amb presses. La sala de les taquilles era minúscula, fosca, amb una
estufa que generava monòxid de carboni en grans quantitats, sense
contemplacions ni calor notable. La finestrella minúscula de la taquilla era a
l’altura perfecte perquè ni el que venia els bitllets ens veies a nosaltres ni
nosaltres a ell. De fet, al llarg de tots els molts anys en què vaig comprar
aquells bitllets de cartolina groga rebregada i mal impresa, només li vaig
veure les mans amb unes ungles llargues com de dona i mai no li vaig veure la
cara ni sentir la veu i a hores d’ara, dècades més tard, encara no sé qui era
aquell home incert i mig mut mig malcarat que mai no tenia canvi i en les cues
que formava a dos minuts de partir el tren sempre hi havia un anar i venir de
xavalla i canvi d’última hora que em posava molt nerviós.
La textura trista de les rajoles de les parets
molles, de la fusta tosca dels solitaris bancs d’altres segles, del metall
enrarit de les manetes de les portes forjades i foses amb tècniques ja perdudes,
dels arabescos que empedraven el terra i de les columnes de ferro colat
reciclades d’alguna indústria ja extinta feia dècades, era humida i llefiscosa
com els llimacs dels horts de la devesa del Pla on havíem anat a robar
pastanagues i escaroles cada estiu de la nostra infantesa tan llunyana i tan
propera. Així, sempre que podia obria les portes amb els colzes o els peus per
no haver de tocar amb la pell aquella deixadesa que ho impregnava tot com un
mal son, com el son del mal.
Encara que el país feia com si anés endavant, la
indústria del ferrocarril era un cas apart i amb la seva olor de merda i quitrà
i els seus horaris que mai no es complien, anar a Barcelona era, si més no, una
aventura que un mai no sabia com podia acabar.
Aquell dilluns, en Josep i jo encara teníem al
cap la col·lisió de feia poques setmanes, a la Garriga, on dos combois es varen
encastar l’un contra l’altre amb el resultat d’un mort i un munt de ferits. Un
dels ferits era en Ramon, un amic comú que va resultar il·lès al xoc però que no
va informar als de casa seva (que sabien que anava en aquell tren accidentat)
que no havia sofert ferides fins que el seu pare no el va trucar, dotze hores
més tard, a l’hora convinguda de sempre que havien acordat per trucar-se i
veure que tots eren vius, al principi de ser a Barcelona. No es va voler saltar
la rutina ni informar abans de l’hora establerta als de casa seva de la supervivència
al xoc per no preocupar-los, deia, ja que si els trucava abans pensarien que
era mort o malferit. Però els de casa seva tampoc no varen trucar-li per por
que no fos mort o malferit. En fi, un embolic. A casa seva eren gent rara i quan
el seu pare trucava per telèfon algú, no donava temps a dir res i ell mateix
deia un ràpid digui’m que desarmava
completament a l’interlocutor sorprès.
Els combois ràpids trigaven dues hores llargues
per arribar a Barcelona i els lents gairebé tres. En algunes estacions,
l’espera del comboi que venia en contra direcció (com la vida ) per la via
única era tan gran que donava temps per berenar i fer amics forans. En
coneixíem un de Ribes que en aquestes esperes va fer xicota a Balenyà. L’amor ferroviari
va prosperar i li va durar uns anys meravellosos, a raó d’uns pocs però
intensos minuts a la setmana.
Però aquell dilluns, com tants d’altres, res no
prefigurava que res hagués de ser diferent. Pluja de bon matí, merda i quitrà a
les vies, cua a la taquilla, calefacció espatllada, finestrelles que no
pujaven... els fets constants, repetits, de cada dilluns.
Amb en Josep ens vàrem asseure al vagó
capdavanter on seia el conductor en d’una minúscula cadira folrada de pell
vella encastada dins d’una minúscula cabina pudent des de la qual controlava el
comboi amb unes poques manetes que semblaven més uns tiradors de les cisternes
dels vàters que no pas cap control elèctric de res, però llavors això, com
moltes altres coses a la vida, no ens importava un rave.
El ritual era entrar a corre-cuit al vagó per
triar als millors seients al costat de les finestrelles, així un s’hi podia
recolzar i dormir fins a Vic o La Garriga mentre la calefacció desbocada (o
inexistent) ens escalfava els somnis perduts, o els glaçava, que per al cas era
el mateix.
Els trens verds i grisos de la RENFE es movien
amb lentitud, desconeixien el concepte d’acceleració però el soroll de la
transmissió trifàsica i el pantògraf esquelètic gratant els cables d’alta
tensió ens acabaven posant dels nervis. Aquell dilluns el maquinista va entrar
a la minúscula cabina amb un company, riallers ja a les sis del matí segurament
pels trifàsics que ja havien engolit a la cantina de l’estació i la seva
actitud ens va intranquil·litzar lleugerament. Només d’arrancar vàrem veure que
la cosa no anava com sempre perquè en l’ímpetu anormal de l’arrancada vigorosa varen
caure la meitat de les bosses que es posaven als compartiments de l’equipatge.
En l’enrenou de tornar-les a penjar totes, les converses es varen anar apaivagant
i va quedar aquell silenci cridaner de metall contra metall que dominava
l’espai i el temps quan les rodes fregaven sense pietat els rails als revolts
de la Farga, per exemple.
Tots vàrem perdre el son perquè el tren es
bellugava de manera preocupant camí avall cap a Torelló per on vàrem passar
saltant-nos la parada prevista a una velocitat que em va semblar molt propera a
la de la llum. Encara recordo l’andana plena d’estudiants astorats que es feien
enrere acollonits per la ferralla desbocada a tota velocitat que xiulava com
els trens de vapor a les pel·lícules de John Wayne i els putos indis sioux.
Imagino que a la velocitat que anava el comboi
el conductor devia començar a frenar a Manlleu per poder parar a Vic. Poc abans
de la parada de Vic, sota el pont on la Nacional 152 sobrevola la via, es va
sentir una explosió, va volar una de les trapes de registre que donava accés a
la transmissió i als motors elèctrics trifàsics que reposaven entre la via i el
compartiment dels passatgers acollonits, nosaltres, i un fum negre amb olor de
quitrà cremat ho va envair tot. El maquinista i el seu ajudant, immunes al fum
i la pudor, varen aprofitar la parada de Vic per recol·locar a trompades, amb mala
jeia, amb mala hòstia i a cops de martell davant la nostra intranquil·litat
creixent la trapa que havia esclatat a les envistes de la ciutat dels sants.
Taradell, Tona i Centelles varen passar com una
exhalació mentre les maletes anaven caient sense que ja ningú no gosés
posar-les de nou als portamaletes elevats acollonits per l’elevada i poc comuna
velocitat del tren. Aiguafreda, la Garriga i Granollers varen ser imatges
borroses a les nostres retines d’obertes i astorades pupil·les. Recordo vivament
que dos companys del seient de davant varen vomitar als nostres peus de pur
terror a les envistes de Mollet, on un hi tenia xicota, la Rosa. A la Llagosta
i a Moncada i Reixach estàvem convençuts que no arribaríem en vida als túnels
subterranis que precedien les estacions urbanes de la Barcino grisa. A la
parada de Sant Andreu hi va haver una desbandada general entre el passatge del
comboi i hi van baixar la major part de companys que habitualment arribaven fins
a Plaça de Catalunya. En Josep i jo, animats per la petaca de Bourbon de dotze
anys que havíem anat pimplant ens vàrem fer els homes i vàrem poder assistir a
l’arribada triomfal (i veloç) del comboi a Plaça Catalunya, enmig d’un gran
esgarip de frens i una pudor de socarrim elèctric que no ens va abandonar en
dues setmanes.
Parat el comboi tan sols cinquanta minuts
després d’haver sortit de l’estació de Ripoll i, constatant que seguíem en vida
a les andanes de l’estació subterrània de la Plaça de Catalunya, els
supervivents ens vàrem posar dempeus per començar a recollir les bosses
escampades pel vagó mentre el maquinista i el seu enigmàtic ajudant sortien, com
si res no hagués passat, de la minúscula cabina afirmant entre grans rialles has visto, lo he puesto a ciento sesenta,
jóder, que caña...
En Josep i jo, tremolant encara per les
batzegades ferroviàries que ens havien fet cagar a les calces i per la
revelació del maquinista al seu visitant en relació a l’espai que el tren havia
partit amb tant poc temps, ens vàrem oblidar dels teoremes d’ena dimensions dels
espais de Riemann que ens esperaven a les classes de física que teníem a
primera hora del dilluns i, sense dir ni paraula però a l’uníson, ens vàrem
asseure als tamborets bruts i negres d’un bar corredor instal·lat en un
passadís d’enllaç amb pudor de pixats que anava de la RENFE als Catalans i ens
vàrem liquidar un parell de cubates generosos
de rom Bacardí que, amb la seva dolçor sobrenatural, ens va aturar el tremolor
de cames mentre un pòtol místic (versió catalana tardana dels hippies
californians) amb una guitarra espanyola desafinada on hi havia gravat amb les
claus de casa el nom de Maria cantava
cansadament en un revolt de l’enllaç una versió de Mrs Robinson amb un anglès incomprensible i un clar accent d’Olot.
Des d’aquell dia, els trens no em fan gaire el
pes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada