Viu a la meva memòria la imatge d’un pilot
alemany dempeus sobre el seient de la seva BMW netíssima i negra com l’espai amb
un barret d’ala, gavardina, guants, prismàtics i un domini absolut de la
màquina circulant sobre un ordenadíssim carrer de Bayer. A la imatge dels
trenta llargs, l’home altíssim que sembla invulnerable, i possiblement antibales,
no du ni ulleres de tractorista ni aquell casc Cromwell polit, lluent com un
espill, que tant es duia l’època, reflecteix amb indecència insultant i
teutona la glòria mecànica de la indòmita i estranya Alemanya d’entre guerres.
Segurament és ben certa l’afirmació del meu amic
Agustí Boixaderas que les Harley-Davidson semblen ferralla mal soldada amb
trossos de passamà reciclats de Ferros Arimany i que els que venen (o intenten
vendre) motos BMW tenen un toc de capullos i prepotents que no s’aguanten.
Tant ell com jo en algun moment de les nostres
vides veloces hem pensat que tenir una BMW era un sinònim de seguretat, de
mecànica clàssica ben feta (per allò que les coses clàssiques ben fetes sempre són
superiors) i que armats de valor i mentides hauríem d’anar un dia a un puto
banc a demanar un crèdit per pagar una de les motos teutones, de logo simple no
helicoïdal i mecànica no evolucionada des de fa dècades que avancen als
vehicles amb gran i notable esforç de manera que un s’adona que realment es fa
feina.
De petit mirava i remirava un llibre, que el meu
pare m’amagava, de les campanyes de l’Erwin Romel a l’Afrika Korps durant la
Segona Guerra mundial i devorava les fotografies en clàssic blanc i negre sèpia
de les BMW adaptades al desert amb el filtre d’aire sobre el dipòsit a l’estil
de casc bèl·lic i els suposava la robustesa que tothom deia que tenien. L’admiració
que tenia d’adolescent em va impulsar a mecanografiar i enviar per correu la
petició d’un catàleg de BMW a motos Pagès, concessionari BMW de Girona. Als pocs
dies me’l van enviar i em varen impulsar a somniar al llarg de moltes de les fredíssimes
nits dels hiverns del Ripollès quan les noies tampoc no em feien puto cas.
El marit de la cosina de la meva mare, un tal
Josep Jordà, em va regalar als meus divuit anys una ferralla amb el logo Ossa
al dipòsit, òxid al xassís de xapa estampada i desgast excessiu al cilindre per
rectificar de cent seixanta centímetres cúbics que en Sañas del carrer darrere
l’estació de Ripoll no em va poder desmuntar per una inoportuna grip. Li vaig
agafar afecció a l’Ossa que petardejava com la central nuclear de Vandellós I i
Vandellós II juntes alhora de posar-se en marxa. De tant en tant perdia oli, l’escapament i
el silenciador, de tant en tant es parava, i sovint fonia bombetes i platins
amb una celeritat que cabrejava, però em permetia alterar l’espaitemps amb una
certa facilitat i això em feia feliç.
Em vaig passar dos anys visitant els de can
Puntí a la Plaça dels Porcs de Ripoll per recordar-los que m’avisessin si apareixia al
seu taller una Ossa Yanqui 500 per descobrir un dia que vaig entrar per la
porta del darrere que feia el mateix temps que en tenien una entre la pila de
motos greixoses i de color blau merda de l’època. Després d’una hàbil
negociació em vaig endur a casa l’última joia de la indústria nacional, sis
marxes i un comptaquilòmetres que mentia més que jo. Ni els frens de fusta, ni
el fum tòxic que deixava anar en grans quantitats cada vegada que aconseguia
posar-la en marxa sense negar els carburadors Amal, no em varen desanimar a
pensar que era la millor moto de la història i possiblement la de la meva vida irresoluda.
Mentre, un meu cosí que ara ha construït estadis
amb cadires a Tizi Ouzou per africans que es renten el forat del cul amb mànegues de
cautxú, tenia i lluïa una BMW mil verda amb dues maletes i carenat immens. El
carenat li servia per fugir a cent milles per hora dels 131 de la Policia de
carreteres i les maletes per dur el gel, el Marini Blanc i les copes còniques
clàssiques per fer-se uns cocktails a
les platges del Maresme i l’Empordà als estius de fa trenta o quaranta anys per enveja de
propis i estranys.
Vaig deixar d’envejar-li la BMW quan va
aparèixer un dia per casa amb una Honda 900 de quatre cilindres i un sistema de
frenada que no enfonsava la forquilla en frenar a més de cent metres per segon.
La fúria nipona, hereva dels Zero Mitsubishi,
ens va envair a tots i les BMW es varen convertir en motos de iaios, pijos i
bandarres que volien ensenyar la pasta que s’havien gastat.
Potser per això sempre em va quedar aquella
recança de tenir una puta BMW teutona d’escut blanc i blau i motor excessiu, es
miri per on es miri. Llavors, al Dakar, les BMW guanyaven contra pronòstic i el
minúscul belga Gaston Rahier me les va fer desitjar de nou però com l’economia
no ha estat mai el meu fort vaig esperar dècades a acudir al concessionari de
Vic un estiu d’ara fa nou anys amb la pasta a la butxaca per comprar-me una mil
dos-cents GelandeStrasse descomunal que
estava de moda. Com que el venedor em va valorar la meva Aprilia Pegasso en poc
més de cent euros vaig renovar el meu odi per la mecànica teutona transalpina i
vaig fondre la pasta en una Honda Varadero mil, igual de pesant però
infinitament més ben acabada i agradable de conduir.
Però ara, que la pintura de l’Honda roman
inalterada i que el motor en ve volta més rodó que cap dels Mitsubishi radials
del Pacífic, va i m’entren ganes de renovar la màquina amb la que altero l’espaitemps
i potser per això m’han entrat ganes de somniar en alemany, per allò de Romel,
les Panzer Divisionen (PzDiv), les Deutsches Afrikakorps i totes aquelles parafernàlies
que em vénen al cap quan contemplo els dos cilindres decididament excessius a
banda i banda de la descomunal i caríssima mil dos-cents que, tot i que encara
duu aletes als cilindres, ja és tant aquàtica, finalment, com les finíssimes
japoneses són des de fa dècades.
L’altre concessionari BMW amb qui m’he posat en
contacte ja m’ha tornat a engegar a prendre pel cul amb l’excusa de la moto de
segona mà i, així, m’ha permès renovar odis que creia apagats i, ara més que
mai, sé que mai no conduiré una puta BMW cara, alta, desfasada, de motor cataclísmic
que iguala l’estètica d’abans de la (segona) guerra (mundial) i penso que potser
per això en Romel va perdre les campanyes d’Àfrica i no pas per la falta de la gasolina
del golf pèrsic.
Així, ara, al garatge de casa dorm, complaguda i inalterada
pel pas del temps, la poderosa Honda de cent quinze newtons que conservaré tant
de temps com en Montoro regni.
Un altre dia repassaré les Harley-Davidson que
tot i perviure també a la meva memòria com paparres paquidèrmiques, tampoc no
acaben d’encertar massa què collons volen vendre.
Rock me mama
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada