Em fascina poderosament la poderosa fascinació
que els llibres impresos exerceixen tant sobre els autors que els han escrit com
sobre els lectors que, obstinats, segueixen negant la realitat digital i,
cabuts, trastegen amunt i avall papers i tinta convençuts que aquestes són les úniques
formes vàlides d’accedir a les idees i que si aquestes no estan blasmades en
paper, o no existeixen o no valen res.
No nego que la revolució de la impremta que el
nostre amic Johannes Gutenberg va generar no sigui important, però si que detesto
la vehemència amb què alguns s’aferren a ella com la única vàlida en aquests
temps que corren.
La història de la ciència i la cultura humanes
ens demostren a bastament que amb prou temps tot acaba canviant i que les idees
que en un moment de la història eren vàlides i heretges les contràries, sovint
han canviat de posició demostrant que la realitat, la veritat i l’observació
d’aquests conceptes és tant o més relativa que l’espai i el temps.
Em preocupa veure els autors feliços contemplant
la seva obra geomètricament exposada sobre taules amb cavallets d’alguna llibreria
de moda, mirant la seva obra materialitzada en paper mentre pensen que ara sí que és
la bona i que la fama que d’alguna forma suposen oculta als fulls del paper els
posseirà i que el camí al Nobel i al reconeixement mundà és a un pas.
Aquests mateixos autors transmuten la felicitat en
decepció quan, amb el pas de no gaire temps, descobreixen que les vendes més
enllà d’amics, coneguts, parents i compromisos són inexistents, que el maleït Johannes
Gutenberg no garanteix res més que la impressió i que els déus del màrqueting
dominen amb mà de ferro la vida i la mort, l’èxit i el fracàs de la seva obra
per la qual tant de temps han apostat.
El concepte de transmetre idees en forma de
llibres no té perquè passar necessàriament pel paper i, ara que tothom té ginys
digitals a la butxaca (infrautilitzats, això sí), no deixa de sorprendre’m que
el món de la transmissió de les idees no hagi acabat saltant de manera
definitiva i ubiqua a les nostres butxaques en una pluja constant de bytes.
Més enllà de les modes de tenir el darrer model
del darrer giny creat pels savis alquimistes de Macedònia o Cupertino, crec que
els autors han de buscar amb ànsia al lector digital, aquell que treu el mòbil
al bus, al dentista, a la cua del súper, al lavabo mentre defeca i pensar
decididament que aquest son els nous lectors i que aquests, com els saberuts
medievals necessitaven papers, papirs i palimpsests, necessiten bytes en dosis minses però regulars per
seguir rebent idees, les seves que, de ben segur, no els arribaran pas en
paper.
Recordeu, el paper al vàter, els llibres,
digitals
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada