Pàgines

2014/01/28

Pete Seeger i les timbes de la meva vida a la Plaça Sant Eudald

Vaig néixer quan la policia blanca repartia hòsties als negres de Birmingham (Alabama), quan els negres del sud dels Estats Units havien de asseure’s al darrera del bus perquè no tenien drets civils i quan l’URSS i els ianquis es volien partir la cara dia sí i dia també a base de míssils termonuclears intercontinentals.

Vaig néixer quan a Werner Von Braun se li havia esborrat misteriosament el seu passat nazi i Armstrong encara no havia arribat a la lluna. Vaig néixer quan els aiguamolls de l’Empordà encara no estaven colonitzats per teutons grassos assedegats de cerveses a la recerca del Gran Sud que imaginaven a les seves llargues, fredes, avorrides, grises i cabrones nits d’un Reich sense ordinals, ni tercer, ni quart ni de mil anys de futur.

Vaig créixer amb l’ajut de les cançons de Xesco Boix que, inspirat en el rebel ianqui Pete Seeger, provaven de fer-nos veure que havíem de ser lliures com els negres dels States i que abans de ser esclaus valia més ser enterrats sota el fang i que si no érem a la part del davant de l’autobús de les nostres vides en constant expansió és que havíem anat al darrera, amb els negres, per pures i simples convicció i il·lusió en alguna cosa superior i millor.

Al meu Ripoll dels setanta solíem acabar les nits dels dissabtes al pis de l’amic Josep fent timbes nocturnes mirant acarats a la plaça Sant Eudald el decurs de les nostres vides per estrenar mentre, entre fum i guisquis barats, cantàvem il·lusionats amb un anglès de Campdevànol If you miss me from the back of the bus, Little Boxes, We shall overcome, Guantanamera, John Henry, You’re my sunshine, Turn, turn, turn o This land is your land que encara recordo en una versió musicada per una incipient La Trinca en un català molt del Matagalls.

Confesso que llavors no érem conscients del significat d’aquelles cançons que encara ara canto automàticament quan vull distreure’m mentre faig qualsevol collonada en pilot automàtic i no vaig ser en absolut conscient que, de mica en mica, se m’havien anat introduint a l’ànima, ni tampoc no vaig prendre consciència fins molts anys més tard que aquell ianqui amb la seva guitarra de dotze cordes i el seus banjos metàl·lics acabaria ajudant-me a ser una mica com ara sóc, una mica menys fill de puta del que hauria acabat essent si no l’hagués escoltat mai.

L’esperit de les dècades dels cinquanta i seixanta es va mantenir als nostres setanta i va anar desapareixent a les dels vuitanta, noranta... fins que tot plegat es va convertir en una cosa diferent, lleugera, intranscendent, enrarida i irrellevant, en una puta merda com afirmaria el meu pare.

Pete Seeger va continuar cantant impassible a tot amb aquell èmfasi que encara recordo dels vinils que el meu amic Josep fregava amb cura i que sé que encara conserva malgrat la digitalització omnipresent.

Al llarg d’aquests anys, espero que aprofitats de la meva vida, de tant en tant, en Pete apareixia per la televisió (que ofega les paraules) en un cul de telenotícies, després dels fòssils de Zanzíbar i abans dels putos esports i el veia i el sentia més gran però encara més rebel que mai i sempre acabava afectant-me la ment i eriçant-me de nou els pèls de la pell potser per la llibertat elèctrica que les seves cançons i les seves ganes de canviar les coses sempre han transmès.

Obstinat i fidel als seus principis ha viscut la vida com ha volgut i ha cantat fins a la mort, mai millor dit, que cal ser una mica millors de com som, hem estat o serem.

No sé què tenen alguns americans que han influït tant la meva vida i de manera tan poderosa. Per això penso que si Jobs va ordenar la meva ment, Seeger me la va fer lliure.


Llarga vida, Pete, que els déus et siguin propicis



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada