Pàgines

2014/09/12

Reflexions sobre Tortosa, a les Terres de l'Ebre i a les envistes de les serres de Cavall i Pàndols

A trenta metres per segon, l’Honda XL1000V resseguia sense esforç la riba dreta de l’Ebre, verd i profund, i el món semblava un teatre aeri, una prolongació de mi mateix i el vent que se’m colava pel casc em recordava tant la meva fragilitat com el plaer, sovint perdut, de sentir les olors i les temperatures exteriors a la pròpia pell en una simbiosi atmosfèrica difícil de definir. Inclinant-me a cada revolt a la recerca d’aquell equilibri intangible i dinàmic que m’unia al planeta en contra de la gravetat em sentia plenament conscient i, com diria el meu gurú el Swomi Vishnú Devananda, em feia un amb l’univers a punta de gas.

Com sol ser habitual quan m’adreço cap al sud, vaig fer una parada tècnica a Sant Sadurní d’Anoia per saludar el meu amic Josep Maria Ventura Soler, possiblement el productor del millor cava del món i també l’home, dels que conec, que obre amb més traça i rapidesa una ampolla de cava sense deixar de somriure. Després d’una xerrada distesa asseguts a la calma solar de les seves instal·lacions on vàrem donar fe d’una ampolla del seu cava esplèndid, vàrem encaminar les motos més cap al sud, a la recerca de l’Ebre i de la Tortosa bombardejada pels italians hostils ja fa més de setanta-cinc anys, amb trimotors Savoia i mil quilos de bombes per avió llançats des de tres mil metres d’altura per ensorrar ponts i escampar la mort indiscriminada amb poca precisió.



Sempre que m’immergeixo al sud de Catalunya em sobten la parla, propera i estranya alhora, la gent de tracte directe i els preus baixos dels bens necessaris per a la vida, com ara el menjar i el beure, o la seva combinació, les tapes als bars. Aquest any no ha estat diferent i, després dels intents de substituir, amb poca traça, els meus normatius articles definits del català central per altres igualment definits sobre els quals predomina l’omnipresent lo, vàrem decidir visitar els camps de batalla de l’Ebre, Cavalls, Pàndols a les envistes del sempre enigmàtic monument que presideix el centre del riu a Tortosa com un gra al cul.



A Corbera d’Ebre, La Forada, ens varen explicar històries de mort, destrucció i bombardeig, històries de dolor que, més de set dècades després, encara cremen pells i ànimes. Arreu, la gent gran explica les barbàries i les atrocitats que la guerra propicia, però no sé perquè, aquí semblen més properes. Republicans i Nacionals, atacs, feixistes italians, bombarders entrenant-se, restes de les traces de la metralla que varen escriure a façanes i ponts mots cruels de mort i destrucció. El pare i la mare m’explicaven les atrocitats que ells havien viscut al seu Manlleu natal i ara, aquest estiu he sentit de nou el mal, ara d’altres terres, explicant-se igual de maligne.



No m’agraden les recreacions de les històries de les misèries bèl·liques ni la persistència obstinada dels homes en precisar morts i ferits amb memòria mil·limètrica, com si haguessin passat ahir, els fets de sang de dècades o segles enrere. Potser les gestes carlines de lo tigre del Maestrat són més faules que realitats, potser les gestes dels exèrcits romans empaitant als futurs romanitzats són entenedores i clares perquè l’erosió del temps iguala sentiments, homes i gestes, i els dóna la necessària pàtina d’equilibri que no tenen l’udolar dels avions feixistes ni els assassinats en nom d’ideologies ja desaparegudes que prenyen les terres de l’Ebre, de Belchite a Amposta d’un tint vermell de record implacable impossible d’esborrar per la persistència obstinada de les seves gents.

Una Ieni comprava tabac per sa mare (deia) a la reixa nocturna de la gasolinera de davant de l’hotel. L’acompanyaven un xines de parla tortosina i un bereber també dialectalment integrat. El barri a la riba dreta de l’Ebre ha estat ocupat per immigrants que usen lo amb desimboltura, nadivament. Una parella de guies documentats, terra enllà, que no volen imitar accents d’altres indrets, ens varen explicar, des de les seves arrels d’altres terres, els fets de la destrucció recent de Tortosa. En la seva explicació, recorrent els sempre inacabats carrers, places i indrets de la Tortosa tan propera al Maestrat, em va preocupar la manca de senyeres prenyades d’independència al balcons tortosins. En uns incerts però càlids capvespres de finals d’agost, tenia la sensació estranya però potent que era en un altre país molt allunyat del que parlem a les terres del nord de catalunya. I llavors, de nou, tornant a l’hotel, sempre apareixen els quaranta-sis metres de despropòsit de l’obstinació del descomunal monument franquista. Potser els morts són desiguals i honorar-ne uns deshonora els altres, o honorar els altres deshonora els primers. L’honor i la mort semblen incompatibles. No entenc la discussió que la dinamita podria enllestir ràpidament ni l’obcecació per fer desaparèixer un passat. Hi ha passats que mereixen ser conservats i d’altres que no? I si els féssim desaparèixer tots? Allò de la condemna de repetir la història oblidada se sol oblidar i acaba repetint-se.



La guerxa catedral inacabada de Tortosa, sense icones a les seves sacres façanes, em preocupava menys que els núvols densíssims del massís dels Ports que presagiaven una pluja imminent, intensa. Els refugis de la guerra, obstinadament claustrofòbics, i el convent de les clarisses de dolça decadència on jugaven, en una fotografia en blanc i negre sipiós, a voleibol entre runes gòtiques una desena de novícies reduïdes ara a quatre mal comptades... i l’Ebre, impertorbable.

Un cosí meu que té casa a Miravet prop del recolze del riu que sempre s’inunda em va recomanar el pas de la barca, veritable passatemps popular de la zona on el temps i el riu, Heràclit i jo mateix, vàrem esdevenir calma, bonança, com si passés d’un segle a un altre amb facilitat, lliscant sobre la làmina d’aigües verdes sobre les que no planen ara el trimotors italians.



En quarta i cinquena a punta de gas, sobre les tres mil revolucions, la carretera es converteix en part d’un mateix i l’aire que el carenat aparta amb un intent d’aerodinàmica nipona, es cola cap al bastidor, és xuclat cap al filtre d’aire de paper per l’aspiració del motor de dos cilindres en ve, es barreja amb la gasolina de noranta-cinc octans explotant en un silenci llefiscós, plaent, suau i gasós que omple l’estela de la XL1000V a uns tranquils trenta-tres metres per segon.

Intentem arrossejar al Delta, a Sant Jaume d’Enveja, en un restaurant de pati interior i calor infernal que fan pop a la brasa i paelles de mil combinacions mentre donen deshores i cites que no compliran. Famolencs, decidim provar sort a sant Carles de la Ràpita abans que ens agafi la tempesta que baixa udolant dels Ports amb males intencions. Musclos i paella de menú impressionants al clàssic i eficient Hotel Varadero, hi tornaria ara mateix.

A la nit, amb uns entrants de pa sucat amb oli, montaditos de per riure i cafè tòxic ens encolomen una decepció al restaurant del Parador de magnífiques vistes sobre la catedral, l’Ebre, i els Ports decidim que l’endemà, enllestirem cap a l’atòmica Ascó, enfilarem cap a la tòxica Flix, que dinarem a la Ilerda invicta i ens sorprendrem amb l’amplíssima plana que lluu com alumini sobre el sol de justícia del dijous únic de les meves vacances falses i breus.





Tornant cap a casa per la ce vint-i-cinc m’adono de la breu immensitat de la Catalunya interior, de la breu cartografia que l’Honda XL1000V és capaç de digerir amb celeritat i sense problemes en poques hores, amb un lleu gir del meu canell dret, sense esforç, oliosament eficient. La negror dels Pirineus a les envistes de Manresa refresca l’aire de la tarda i després d’una breu parada per fer provisió d’hidrocarburs alifàtics de cadena curta, possiblement russos, enfilem cap al Ripollès amb la por de remullar-nos.

Ens juguem la vida als traçats fets amb mala llet de la ce disset desdoblada amb mal folla i, prop de Ripoll, el fred intens ens recorda que som a casa, o molt a prop. Als semàfors incomprensibles del carrer de l’estació saludem amics que no ens reconeixen perquè anem abillats amb les parafernàlies motoristes i, a les  rectes de la Barricona, abans del Mal Pas, estic amatent, com sempre, al pas dels enormes senglars silvestres i singulars que tenen el mal costum innocent de col·lidir amb tota cosa que es mogui pels seus passos naturals que l’asfalt no respecta.

Arribats, al garatge de casa, desfem el breu equipatge de la ruta i en un ralentí estable de mil dues-centes revolucions exactes, com els ralentís parsimoniosos dels motors radials dels Mitsubishi de la Segona Guerra Mundial prop de Midway o Pearl Harbour, giro la clau, tanco encesa i dono pas al silenci i al mal de cul instantanis que em saluden des de les profunditats de la meva anatomia cansada.

No sé on acaba ni on comença Catalunya ni sé ben bé perquè és tan petita que amb una XL1000V la fas i desfàs amb poques hores. Tampoc sé perquè aquí es balla la Sardana i a les Terres de l’Ebre la Jota. No sé perquè allí tenen tan poques banderes i aquí en tenim tantes, mig cubanes, mig independentistes, blaves o roges, que ni amb això ens posem d’acord, als balcons que aquí no podem usar per altra cosa que no sigui per prendre una fresca excessiva.

A banda del remoreig del bicilíndric en ve prop de l’Ebre verd, de la fenomenal gastronomia de les Terres de l’Ebre, i de la unió amb l’entorn breu de la Catalunya secular a lloms d’una excel·lent màquina nipona, crec que de Catalunya en queda ben poca cosa i que cal reciclar-nos, a marxes forçades, cap a una altra cosa, la que sigui, però diferent a la dels eficients romans, a la dels putos almogàvers, a la dels saltimbanquis medievals i a la dels heroics carlins, per dir-ne alguns.











PS Buscant a la llista de tortosins il·lustres a la Wikipedia em vaig trobar dimecres passat el meu amic i admirant Ramon Cabrera, altrament conegut com Lo tigre del Maestrat que ja em va fascinar al meu darrer viatge per Morella i les terres del sud de Catalunya que ara reclamen el nom, menys despectiu segons ells, de Terres de l’Ebre.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada